MANAJEMEN PEMBINAAN PROFESIONALISME GURU MADRASAH

Studi Deskriftif Pada MAN Kementerian Agama Kabupaten Bandung

  • Dede Ihsanudin
  • Dedi Mulyasana Sekolah pascasarjana Uninus

Abstract

Guiding professionalism of teachers requires good management in order to produce professional teachers because it will have an impact on the quality of the learning process. The research through a qualitative approach aimed at fostering the management of teacher training in Madrasah Aliyah Negeri by Headmaster of Madrasah in the Ministry of Religion at Kabupaten Bandung, carried out through planning, implementation, supervision and evaluation, but conceptually or the coaching model had not resulted in significant improvements, especially the solution to solving teacher problems. in the implementation of the teaching and learning process, so that collaboration, communication and self-readiness are needed to develop.

References

Achmadi dan Sobahiya, Mahasri. (2008). Kajian Kritis Implementasi Seritifikasi Guru. Jurnal Ishraqi Vol IV No. 2 Tahun 2018. (https://publikasiilmiah.ums.ac.id/)
Kusnandar. (2007). Guru Profesional. Jakarta: PT Raja Grafindo
Surya, Muhammad (2007). Organisasi profesi, kode etik dan Dewan Kehormatan Guru. Bandung: Pustaka Setia.
Mulyasa, E. (2003). Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung : Remaja Rosda Karya
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Permendiknas RI
Permendiknas Nomor 17 Tahun 2007 Tentang Ujian Nasional Pendidikan Kesetaraan Tahun 2007. Jakarta: Permendiknas RI
Prihatin, T. (2005). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Implementasi Pembinaan Guru di Era Otonomi Daerah. Jurnal Pendidikan. 14, (1), 37- 47
Rohani, N.K. (2004). Pengaruh Pembinaan Kepala Sekolah dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru SLTP Negeri di Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Dasar. 5, (1), 71-78.
Santroct, W. John (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Salemba Humanika
Sanusi, Achmad (2016). Sistem Nilai: Alternatif wajah-wajah pendidikan Bandung: Nuansa Cendikia
Syarif, R. (1991). Manajemen Latihan dan Pembinaan. Bandung: Angkasa.
Undang-Undang No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Sikdiknas RI
Undang-Undang Nomor 20 Tahun Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sikdiknas RI
Published
2020-08-31
How to Cite
IHSANUDIN, Dede; MULYASANA, Dedi. MANAJEMEN PEMBINAAN PROFESIONALISME GURU MADRASAH. Nusantara Education Review, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 163-174, aug. 2020. ISSN 2598-9553. Available at: <http://ojs.spsuninus.ac.id/index.php/ner/article/view/117>. Date accessed: 01 mar. 2021.

Most read articles by the same author(s)